Krótko o user-centered design

Krótko o user-centered design

Nikt Ci nie zagwarantuje, że użytkownik pokocha Twój produkt za jego intuicyjność. Ważne są również inne aspekty (cena, jakość, marketing, język komunikacji). Możemy Ci jednak zagwarantować, że użytkownik znienawidzi Twój produkt, jeśli będzie nieintuicyjny.

Przyciągaj zamiast popychać

User bywa zmuszony do korzystania z jakiejś usługi, jeśli nie ma alternatyw. Możesz być jednak pewny, że nawet najlepszy pomysł nie jest gwarantem sukcesu. Oprócz zaspokojenia potrzeb klientów, a więc tego co proponujesz, liczy się również, jak to robisz. Zawsze istnieje możliwość, że ktoś weźmie Twój pomysł i przekuje go w lepszy produkt (o czym więcej przeczytasz tutaj).

Zamiast zmuszać klienta do korzystania z Twoich usług, spróbuj go zachęcić. Koncentrując się na użytkowniku, przyjmując jego perspektywę, stworzysz produkt szyty na miarę. Klienci są coraz bardziej wymagający, oczekują spełniania ich potrzeb, nawet jeśli sami nie zdają sobie z nich sprawy. Szybko się też zniechęcają. Jeżeli nie zrozumieją wartości produktu w ciągu kilku pierwszych sekund albo nie będą potrafili się nim posługiwać – poszukają lepszego rozwiązania.

Z drugiej strony potrafią docenić projekty dopasowane do ich potrzeb. Jeżeli spełnisz ich oczekiwania, będą chętnie do Ciebie wracać i polecać Twój produkt

Twarde dane w służbie użytkownika

Jednak aby zaspokajać potrzeby, nie można zgadywać, należy być pewnym. Dlatego najważniejszą składową projektowania zorientowanego na użytkownika są badania z użytkownikami.

Badania jakościowe (najczęściej w formie wywiadów) pomogą Ci zrozumieć emocje, pragnienia, problemy i motywacje Twoich klientów. Uzyskasz wiedzę o tym, jakie posiadają umiejętności; co jest ich celem; na jakie przeszkody reagują frustracją, a jakie są dla nich akceptowalne. Użytkownik pochylony nad stroną internetową lub aplikacją może powiedzieć najbardziej nieoczekiwane dla projektanta słowa. To one są kluczem do wcielenia się w rolę i prawdziwego zrozumienia użytkownika.

Badania ilościowe (najczęściej w formie ankiet) pozwolą wykryć ogólne trendy i tendencje na rynku. Dostarczą też danych dla poparcia lub obalenia Twoich tez. Nie pozwól, by o rozwoju projektu decydował przypadek. Zbieraj informacje o cechach Twojej grupy docelowej. Na tej podstawie podejmiesz najlepsze decyzje projektowe – wybierzesz rozwiązania najdogodniejsze dla użytkownika i najbardziej opłacalne dla Ciebie.

Dodaj komentarz