Każdy projekt budzi skojarzenia u użytkownika

Każdy projekt budzi skojarzenia u użytkownika

Zadaniem projektanta jest nie tylko wiedzieć, co się sprzedaje, co się podoba i co się klika, ale również jakie rozwiązania zostaną od razu odrzucone przez użytkownika i dlaczego.

Przyczyny i konsekwencje

Upodobania użytkownika to nie tylko kwestia estetyki. Każdy nowy bodziec wizualny wzbudza emocje i wywołuje skojarzenia. Im bardziej odbiega od przyjętych standardów albo oczekiwań użytkownika, tym dłużej jest analizowany przez jego system poznawczy. Poza określeniem, „na co patrzę”, mózg próbuje też odgadnąć „skąd to znam, z czym mi się to kojarzy?”.

Przewidywanie – trudna sztuka

Najlepsi graficy czy projektanci potrafią przewidywać reakcję odbiorców. Początkujący specjaliści tworzą projekty, które są po prostu estetyczne i nic więcej. Bardzo łatwo o pomyłkę. W najlepszym razie otrzymamy projekt, który będzie zabawny. W najgorszym – uderzymy w wizerunek marki z półobrotu i znajdziemy się na liście najgorszych pomysłów na design.

Źródło: https://boingboing.net/2014/02/25/the-story-behind-the-too-coo.html

Powyżej przykład pomysłowej kampanii antynarkotykowej, która ostatecznie okazała się zachęcać do przyjmowania środków odurzających. Wystarczyłoby, że projektant umieściłby napis odwrotnie i przesłanie pozostałoby takie, jakie być powinno.

Walka o szczegóły

Jako projektanci musimy pamiętać, że o sukcesie lub porażce projektu decydują detale. Czasem są to centymetry, czasem odcień lub kształt elementu. Wielu wpadek da się uniknąć za pomocą wyboru odpowiedniej czcionki. Okazuje się jednak, że nawet giganci miewają problemy z tak podstawowymi kwestiami.

Źródło: http://www.huffingtonpost.com/2013/09/23/pepsi-rape-ad_n_3976231.html

Nie jestem jasnowidzem. Co teraz?

Pisząc o przewidywaniu, nie mam na myśli wróżenia z fusów. Istnieje wiele narzędzi pozwalających zrozumieć, że coś jest błędem, zanim jeszcze zderzymy się z konsekwencjami. Powyższej wpadki wizerunkowej (i wielu innych) można było uniknąć, gdyby projektant przeprowadził chociażby krótkie testy korytarzowe, a więc poświęcił choćby 5 minut na zapoznanie się z opinią kolegów i koleżanek z biurka obok.

Jako UX Power wierzymy, że badania można przeprowadzać na każdym etapie projektu i zawsze ma to sens. Dzięki nim możesz uniknąć strat finansowych, ale (jak dowodzą tego powyższe przykłady) również wizerunkowych.

Zdjęcie z początku artykułu za: fanpage Grafik płakał jak projektował.

Dodaj komentarz