Dlaczego warto inwestować w badania UX z użytkownikami?

Dlaczego warto inwestować w badania UX z użytkownikami?

Projektując produkt lub usługę nie możesz zapominać, dla kogo to robisz. Nie wystarczy tylko myśleć o użytkowniku. Należy myśleć jak użytkownik.

Oto dlaczego warto badać użyteczność stron internetowych i aplikacji.

  • Użytkownik wie lepiej, czego mu potrzeba. Nawet najlepszy projektant nie jest w stanie przewidzieć wszystkich zachowań użytkownika. Może znać trendy, benchmarki, unikać błędów, a i tak spotka w końcu usera, który go zaskoczy. „Przecież to jest oczywiste! Dlaczego nie możesz tego znaleźć?” – to najczęstsze myśli projektantów, kiedy oglądają nagrania z badań. Mamy różne style poznawcze, preferencje, nawyki – testy z użytkownikami pozwalają znajdować kompromisy i dostosowywać produkt do potrzeb.

  • Nawet jak użytkownik wie, o co mu chodzi, może nie umieć tego nazwać. Odpowiedź na pytanie „czy wszystko jest dla pana jasne?” da Ci dużo mniej informacji niż posadzenie pacjenta przed komputerem i przyglądanie się jego akcjom. Możliwe, że na pierwszy rzut oka uzna zadanie za banalne, a potem nie będzie w stanie go wykonać. Badanie może przeprowadzić właściwie każdy, jednak doświadczony UX Researcher będzie w stanie nazwać problem po imieniu i zarekomendować rozwiązanie. Bardzo ważna jest również wiedza o tym, które wnioski należy uogólniać – które stanowią pewien wzorzec – a które są tylko wypadkiem przy pracy i nic nie znaczą.

  • Nie ma jednej recepty na sukces (jak już pisaliśmy w artykule o tym, dlaczego rozwój produktu i UX są ważne). To, co działa u konkurencji, w przypadku Twojego produktu może okazać się problematyczne. Na percepcję użytkownika wpływa wiele czynników, jak design interfejsu (UI), architektura informacji, kontekst (o którym wspomnieliśmy już tutaj i tu) i tak dalej. Żeby mieć pewność, że użytkownik zrozumiał działanie aplikacji, po prostu pozwól mu ją przetestować.

  • Badania dostarczają twardych danych. Właściciel biznesowy może mieć pomysł na bardzo rozbudowaną aplikację. Deweloper może chcieć ją okroić. Grafikowi będzie zależało na tym, żeby prezentowała się idealnie. Jednak to klient zdecyduje ostatecznie, który z nich miał rację. Zamiast boleśnie się o tym przekonać po wdrożeniu, warto przeprowadzić badania. Z czyimś światopoglądem można dyskutować, ale trudno dyskutować z empirycznymi dowodami.

  • Przecieranie szlaków musi się odbywać w sprawdzonym kierunku. „Wyróżnij się albo zgiń” to stara jak świat zasada rządząca rynkiem. Aby zainteresować klienta i sprawić, że zostanie na dłużej, musisz wybiegać przed szereg, proponować rozwiązania lepsze, tańsze, nowocześnie… Szczególnie w dobie postępu technologicznego, gdzie zmiany następują błyskawicznie. Jeżeli chcesz wdrażać rozwiązania, których nikt jeszcze nie wymyślił – musisz je najpierw przetestować. W przeciwnym razie będzie to ślepy strzał obarczony dużym ryzykiem.

  • Ryzyko należy minimalizować. Skoro już o ryzyku, to muszę wspomnieć, że badania pozwalają lepiej przewidywać. Wbrew pozorom inwestycja w testy zmniejsza późniejsze koszty. Pozwala uniknąć wielomilionowego wkładu w produkt, którego użytkownik z pewnością nie polubi lub w ogóle nie będzie potrzebował.

  • Badania z użytkownikami są pomocne na każdym etapie pracy nad projektem. Na samym początku można dzięki nim przetestować koncepcję i dowiedzieć się, czy wybrany kierunek w ogóle jest dobry. Później, kiedy powstają pierwsze prototypy, również można zaprosić użytkowników i poobserwować, czy rozumieją ich zastosowanie oraz mechanikę. Dalej, kiedy produkt już powstał, trzeba dalej go rozwijać, żeby nie dać się wyprzedzić konkurencji. Kierunek tych zmian także dobrze jest określić z pomocą osób, które ostatecznie będą korzystać z produktu.
  • Dodaj komentarz