Blur test (blurring technique) i jak go wykorzystać w UX Research

Blur test (blurring technique) i jak go wykorzystać w UX Research

Znakomitą metodą badania hierarchii wizualnej (o której była mowa tutaj) jest blur test. Cała zabawa polega na tym, żeby zrobić screenshot interesującej Cię części strony internetowej, a następnie lekko rozmyć go w dowolnym programie graficznym (świetnie się sprawdza rozmycie gaussowskie o kilka – zwykle 5 do 10 – pikseli). Dzięki temu zabiegowi możesz spojrzeć na design w zupełnie nowy sposób. Zobaczysz szkielet strony – treści, które docierają do oka jako pierwsze. Dokonana analiza będzie bliska temu, co realnie widzi użytkownik, wpadający na stronę na kilka sekund.

Możesz dużo zyskać

Stosując tę metodę możesz również sprawdzić, czy osiągnąłeś założone cele. Mianowicie – czy przyciski call to action naprawdę są widoczne i zachęcające, czy wybór wielkości zdjęć lub czcionki koresponduje z ich zakładaną hierarchią, czy reklamy są wystarczająco wyeksponowane (i wiele więcej takich „czy”).

Blur test będzie pomocny zarówno przy analizie eksperckiej, jak i podczas badania z użytkownikami. Jeśli to Twoim zadaniem będzie ocena hierarchii wizualnej, możesz się oprzeć na wynikach badań naukowych (szczególnie z użyciem eye-trackera), by była ona możliwie obiektywna. Jeżeli natomiast poprosisz o pomoc użytkowników, pozwól im opowiedzieć o tym, co zauważyli w pierwszej kolejności, a co zostało zostało zagłuszone przez pozostałe elementy strony.

Warto pamiętać jednak, że blur test nie dostarczy nam całkowitej wiedzy o tym, w jakiej kolejności elementy strony docierają do odbiorcy. Przede wszystkim dlatego, że użytkownik przegląda strony w zależności od zadania, jakie przed nim stoi. Ktoś kto nie robi zakupów może w ogóle nie zauważyć koszyka, a ktoś kto szuka konkretnego produktu, zapewne skoncentruje się od razu na wyszukiwarce. Blur test – jako metoda badawcza – może być jednak pierwszym krokiem do rozstrzygnięcia, dlaczego „coś ważnego się nie klika”, a w efekcie również dlaczego monetyzacja strony nie jest na właściwym poziomie.

Dodaj komentarz