Jak użytkownicy postrzegają reklamy?

To jest oczywiście podchwytliwe pytanie, bo każdy bez głębszego namysłu może powiedzieć, że nie lubi reklam. Chciałabym jednak przyjrzeć się technicznej stronie tego, w jaki sposób odbieramy reklamy wizualne. Reklamodawcy od dekad wykorzystują telewizję, aby prezentować i zachwalać swoje produkty. Dlatego, kiedy pojawił się internet, naturalnym krokiem było przenieść tę działalność również do sieci. Tymczasem … Czytaj dalejJak użytkownicy postrzegają reklamy?

UX vs. rzeczywistość, czyli kilka słów o mierzeniu ROI

Jak w każdym biznesie, tak i w branży user experience, liczy się zwrot z inwestycji. Intuicyjność interfejsu przekłada się na zadowolenie użytkowników. Pozytywne emocje sprawiają, że user może się zmienić w klienta. Zwiększanie liczby klientów to oczywiście wzrost zysków. To dość prosta zależność. Tylko czy da się to jakoś zmierzyć? Słowem wstępu – ROI to … Czytaj dalejUX vs. rzeczywistość, czyli kilka słów o mierzeniu ROI

Język komunikacji – kiedy przekraczamy granicę?

Lubimy myśleć, że nikt nas nie widzi, że w internecie jesteśmy anonimowi. Jednocześnie mamy świadomość, że niemal wszyscy zbierają o nas dane. Wiemy, że ktoś może podglądać nas przez kamerkę w laptopie albo że Facebook „czyta” nasze wiadomości. Jak to się dzieje, że śpimy spokojnie? Odległe zagrożenie Czujemy się bezpiecznie, dopóki nie myślimy o tym, … Czytaj dalejJęzyk komunikacji – kiedy przekraczamy granicę?

Kiedy miły gest przestaje być miły

Wszystko, co jest nowością, wzbudza emocje. To wynika z naszej psychologii i fizjologii. Wydawałoby się, że dzięki temu marketingowcy czy projektanci mają ułatwione zadanie, bo nietrudno klienta zaskoczyć i zdziwić. Nic bardziej mylnego. Nasz klient, nasz pan Osoby zawodowo odpowiedzialne za PR, relacje z klientem, marketing, design i wiele innych, często zastanawiają się, jak wywołać … Czytaj dalejKiedy miły gest przestaje być miły

Każdy projekt budzi skojarzenia u użytkownika

Zadaniem projektanta jest nie tylko wiedzieć, co się sprzedaje, co się podoba i co się klika, ale również jakie rozwiązania zostaną od razu odrzucone przez użytkownika i dlaczego. Przyczyny i konsekwencje Upodobania użytkownika to nie tylko kwestia estetyki. Każdy nowy bodziec wizualny wzbudza emocje i wywołuje skojarzenia. Im bardziej odbiega od przyjętych standardów albo oczekiwań … Czytaj dalejKażdy projekt budzi skojarzenia u użytkownika

Krótko o user-centered design

Nikt Ci nie zagwarantuje, że użytkownik pokocha Twój produkt za jego intuicyjność. Ważne są również inne aspekty (cena, jakość, marketing, język komunikacji). Możemy Ci jednak zagwarantować, że użytkownik znienawidzi Twój produkt, jeśli będzie nieintuicyjny. Przyciągaj zamiast popychać User bywa zmuszony do korzystania z jakiejś usługi, jeśli nie ma alternatyw. Możesz być jednak pewny, że nawet … Czytaj dalejKrótko o user-centered design

Dlaczego warto inwestować w badania UX z użytkownikami?

Projektując produkt lub usługę nie możesz zapominać, dla kogo to robisz. Nie wystarczy tylko myśleć o użytkowniku. Należy myśleć jak użytkownik. Oto dlaczego warto badać użyteczność stron internetowych i aplikacji. Użytkownik wie lepiej, czego mu potrzeba. Nawet najlepszy projektant nie jest w stanie przewidzieć wszystkich zachowań użytkownika. Może znać trendy, benchmarki, unikać błędów, a i … Czytaj dalejDlaczego warto inwestować w badania UX z użytkownikami?

Po co rozwijać strony internetowe i dbać o UX?

Tak jak masz w domu ulubiony ręcznik czy kubek, tak użytkownik ma swoje ulubione aplikacje i strony internetowe. Ręcznik może być najlepszy, bo ma wyjątkowo ładne wzory albo jest niezwykle chłonny. Kubek będzie tym ulubionym, bo jest pojemny i dobrze leży w dłoni. Ale za co można pokochać strony i aplikacje? Chociaż odruchowo chciałabym powiedzieć, … Czytaj dalejPo co rozwijać strony internetowe i dbać o UX?

Kontekst zmienia wszystko: przewidywanie

Jak wspomniałam w poprzednim wpisie, kontekst sprawia, że nie jesteś nieustannie zdziwiony. Dziś krótka opowieść o tym, kiedy zdziwienie jest zjawiskiem pożądanym, a kiedy może stanowić ogromną przeszkodę. Na każdym kroku spotykasz znajome standardy. Niektóre zostały arbitralnie narzucone, (np. wygląd ikony Bluetooth). Inne były naturalne dla użytkowników, aż zaadoptowali je projektanci (np. dyskietka jako symbol … Czytaj dalejKontekst zmienia wszystko: przewidywanie

Kontekst zmienia wszystko: umiejscowienie elementów

Kontekst pozwala nam się poruszać po świecie. Daje poczucie bezpieczeństwa. To dzięki niemu nie jesteśmy bezustannie zdziwieni. Skraca też czas reakcji na bodźce. W tej krótkiej serii opowiem o różnych koncepcjach towarzyszących określeniu „kontekst”. Będzie to sztuczny podział, bo aspekty te często wpływają na siebie nawzajem i w oderwaniu przestałyby oddziaływać. Jednak dla porządku chciałabym … Czytaj dalejKontekst zmienia wszystko: umiejscowienie elementów

Case study: PayPal, czyli problem użytkownika to jego problem

W erze rozprzestrzeniającej się – jak dobry wirus – metody User Center Design, kiedy to projektanci starają się wyprzedzać oczekiwania użytkownika, zaprzęgając do tego sztuczną inteligencję – PayPal wybrał inaczej. Ale zacznijmy od początku. Optymistyczny początek ścieżki użytkownika Dawno już założyłam konto na PayPalu. Zapomniałam o nim właściwie (można więc powiedzieć, że byłam nowym użytkownikiem). … Czytaj dalejCase study: PayPal, czyli problem użytkownika to jego problem

Emocje projektanta a emocje użytkownika

Donald A. Norman w książce „Wzornictwo i emocje” pisze: „Produkty mogą być czymś więcej niż tylko suma funkcji, jakie spełniają”1. Na kartach książki dochodzi jednak do wniosku, że produkty nie tylko mogą być czymś więcej niż funkcje, ale i nie ma innej opcji. Zawsze w krok za projektem podążają emocje. A emocje to przecież klucz … Czytaj dalejEmocje projektanta a emocje użytkownika

Analiza danych jakościowych, czyli jak nie utonąć

Rozpoczynając analizę odpowiedzi uczestników badania, powinieneś mieć przed oczami cel, dla którego w ogóle chciałeś pytać ich o zdanie. Zwykle zapraszamy użytkowników do współpracy, gdy nie zadowalają nas wyniki sprzedażowe albo gdy chcemy się dowiedzieć, w jaki sposób podnieść jakość ich doświadczeń (ostatecznie może się okazać, że oba tematy są ze sobą ściśle powiązane). Zdarza … Czytaj dalejAnaliza danych jakościowych, czyli jak nie utonąć

Zasady grupowania wizualnego – psychologia Gestalt cz. II

Jeżeli przebrnąłeś przez część pierwszą, wiesz już, że my – ludzie – nieświadomie przestrzegamy zasad, które określają, co będzie pojedynczym elementem, a co zbiorem obiektów. Zarówno w codziennym życiu, jak i podczas przemierzania wirtualnego świata. W poprzednim artykule skoncentrowałam się na zasadzie bliskości i podobieństwa. Dziś będzie o zależności figura-tło. Nie powiedziałam wcześniej o jednej … Czytaj dalejZasady grupowania wizualnego – psychologia Gestalt cz. II

Zasady grupowania wizualnego – psychologia Gestalt cz. I

Na co dzień kierujemy się całym mnóstwem zasad, które pozwalają łączyć elementy w obiekty, a obiekty w grupy (niech ten wpis będzie częścią pierwszą – nie chciałabym przesadzić z ilością informacji). Dzięki temu potrafimy oddzielić groch od ryżu, gdy są wymieszane w jednej misce albo też znaleźć określoną osobę wśród tłumu. Potrafimy też dużo bardziej … Czytaj dalejZasady grupowania wizualnego – psychologia Gestalt cz. I

Case study: BBC News kontra blur test

W tym wpisie chciałabym wrócić do tematyki hierarchii wizualnej. Spróbuję zmierzyć się ze stroną BBC News, analizując ją pod tym właśnie kątem. Posłużę się opisywaną wcześniej metodą badawczą – blur testem. W ramach krótkiego przypomnienia – hierarchia wizualna sprawia, że pewne elementy strony wysuwają się na pierwszy plan, a inne pozostają niezauważone. Natomiast blur test … Czytaj dalejCase study: BBC News kontra blur test

Blur test (blurring technique) i jak go wykorzystać w UX Research

Znakomitą metodą badania hierarchii wizualnej (o której była mowa tutaj) jest blur test. Cała zabawa polega na tym, żeby zrobić screenshot interesującej Cię części strony internetowej, a następnie lekko rozmyć go w dowolnym programie graficznym (świetnie się sprawdza rozmycie gaussowskie o kilka – zwykle 5 do 10 – pikseli). Dzięki temu zabiegowi możesz spojrzeć na … Czytaj dalejBlur test (blurring technique) i jak go wykorzystać w UX Research

Hierarchia wizualna w UX Design

Pierwsze wrażenie może zdecydować o tym, że ktoś zostanie na Twojej stronie albo opuści ją w ciągu trzech sekund (a może nawet szybciej) i już nigdy nie wróci. Walka toczy się więc o to, co pierwsze rzuci się w oczy użytkownikowi i czy będzie to na tyle obiecujące, że będzie chciał oglądać/czytać dalej. Co może … Czytaj dalejHierarchia wizualna w UX Design

Budowanie relacji z uczestnikiem badania UX

Jeżeli decydujesz się przeprowadzić testy z użytkownikami, powinieneś rozumieć, co może siedzieć w ich głowach. Jest to kluczowe dla stworzenia obu stronom komfortowych warunków. Dasz się zbadać? Musisz liczyć się z faktem, że uczestnictwo w eksperymencie nie jest dla nikogo sytuacją naturalną. To, że badacz zadaje pytania, patrzy na ręce, czy – co gorsza – … Czytaj dalejBudowanie relacji z uczestnikiem badania UX